|
Bugatti Veyron 16.4 – jeden z najszybszych i najdroższych samochodów
na świecie, ze zmierzoną prędkością maksymalną 407 km/h. Do setki rozpędza
się w 2,5 sekundy. Trafił do produkcji we wrześniu 2005. Produkowany jest
przez koncern Volkswagen AG. Sprzedawany pod marką Bugatti (Volkswagen jest
obecnie właścicielem Bugatti). Został nazwany na cześć kierowcy wyścigowego
Pierre'a Veyrona, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1939, ścigając
się dla firmy Bugatti.
W chwili wejścia na rynek, Bugatti Veyron był przez techników określany
jako najszybszy seryjny samochód świata. Niestety rekord ten nigdy nie
znalazł się w Księdze Rekordów Guinessa - od rozpoczęcia produkcji nie
przeprowadzono oficjalnych testów (choć wielu dziennikarzy i techników
udowodniło, że samochód rzeczywiście przekracza 400 km/h), natomiast w
pierwszej połowie września nieoficjalny rekord Veyrona został pobity przez
amerykański supersamochód SSC Ultimate Aero Twin Turbo. Jego prędkość maksymalna,
będąca oficjalnym rekordem wśród samochodów produkowanych seryjnie,
to 411,76 km/h. Jeżeli weźmiemy pod uwagę także dane producentów, to
prędkość 407 km/h niknie przy tym, co zapowiada angielski Barabus TKR,
którego prędkość maksymalna ma wynosić 434,44 km/h. Ta wartość jest jednak
tylko zapowiadana przez producenta, a jej weryfikacja będzie możliwa dopiero,
gdy samochód znajdzie się w fazie produkcji seryjnej.
Prędkość maksymalna początkowo miała wynosić 406 km/h, jednak egzemplarze
testowe były niestabilne przy tak wielkiej prędkości, co wymusiło
przeprojektowanie aerodynamiki auta. W maju 2005 prototypowy Veyron,
testowany na torze Volkswagena niedaleko Wolfsburga w Niemczech osiągnął
elektronicznie ograniczoną prędkość 400 km/h. W październiku 2005, redaktor
magazynu Top Gear James May, testował ostateczną wersję Veyrona. W tym
teście, na torze testowym Volkswagena Ehra-Lessien, pojazd osiągnął
prędkość maksymalną 407 km/h.
Bugatti VeyronBugatti Veyron przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 sekundy.
Prędkości 200 i 300 km/h osiąga odpowiednio w 7,3 i 16,7 sekund. Te
osiągi czynią Veyrona obok Dauera Le-Mans 962 najszybciej przyspieszającym
samochodem seryjnym w historii. Spalanie ma także najwyższe ze wszystkich
produkcyjnych aut, zużywając średnio 40,4 l paliwa na 100 km w cyklu miejskim
i 24,1 l/100 km w cyklu mieszanym, a na trasie 14,7 l. Podczas jazdy na
pełnym gazie samochód spala ok. 125 l/100 km – a to oznacza że jego 100
litrowy zbiornik zostanie opróżniony w 12 minut. Prędkość maksymalna przy
ustawieniach do jazdy codziennej to 375 km/h. Gdy samochód przekroczy 220 km/h,
hydraulika obniża samochód aż prześwit zmniejszy się do 8,9 cm. Jednocześnie
wysuwa się tylne skrzydło ze spojlerem. To jest tryb codziennej jazdy, przy
którym tylne skrzydło zapewnia potężną siłę docisku do podłoża (3425 N),
pomagającą utrzymać samochód na drodze. Jeśli kierowca chce rozpędzić się
do prędkości maksymalnej (407 km/h) musi, przy użyciu kluczyka, przekręcić
zamek zabezpieczający, znajdujący się obok fotela kierowcy. Ta funkcja
dostępna jest jedynie podczas postoju. Teoretycznie samochód może jechać
jeszcze szybciej, ale jest elektronicznie ograniczony do tej prędkości,
w celu uniknięcia uszkodzeń opon. W tym trybie tylny spojler nie wysuwa się,
przednie dyfuzory się zamykają, a prześwit zmniejsza się ze standardowych
12,4 do 6,6 cm.
W Veyronie zastosowano wyjątkowe nawiercane i wentylowane tarcze hamulcowe
z włókna węglowego, które zasysają zimne powietrze aby zredukować fading.
Każdy zacisk hamulcowy ma 8 tytanowych tłoczków. Bugatti twierdzi, że samochód
hamuje z opóźnieniem 1,3 g (12,75 m/s2) na drogowych oponach. Prototypy
poddawano testom powtarzającego się hamowania z opóźnieniem 1 g, hamując
z 320 do 80 km/h bez fadingu. Biorąc pod uwagę potężne przyspieszenie samochodu,
taki test mógł być przeprowadzany co 22 sekundy. Przy prędkościach ponad 220 km/h
tylne skrzydło zachowuje się jak hamulec aerodynamiczny, ustawiając się pod
kątem 70° w ciągu 0,4 sekundy od naciśnięcia na pedał hamulca. Zapewnia ono
opóźnienie podczas hamowania dochodzące do 0,6 g (5,88 m/s2). Bugatti twierdzi,
że pojazd jest w stanie się całkowicie zatrzymać z prędkości maksymalnej w
czasie poniżej 10 sekund. Co ciekawe, siła hamowania jest tak równo rozkładana
na każde koło, że samochód nie zboczy z toru jazdy, gdy kierowca puści
kierownicę, nawet hamując z prędkości bliskiej maksymalnej.
|